Jak ważna jest woda w diecie osób starszych?

Woda w diecie seniorów

Jak ważna jest woda w diecie osób starszych?

Struktura chemiczna H2O, czyli dwa atomy wodoru i jeden atom tlenu, znana nam jako woda to jeden z podstawowych pierwiastków warunkujących życie na Ziemi. Woda stanowi nawet do 70% objętości masa ciała dorosłego człowieka i około 50-60% u osoby starszej. Porównanie to jasno ilustruje jej znaczenie dla naszego organizmu. W przypadku osób starszych woda odgrywa szczególną rolę, a jej niedobór może być bardzo niebezpieczny.

 

Jakie jest znaczenie wody dla organizmu człowieka?

Woda w organizmie zapewnia prawidłowy przebieg procesów życiowych takich jak transport składników chemicznych, trawienie, usuwanie toksyn i produktów przemiany materii. Woda występując w komórkach i tkankach organizmu, spełnia także rolę nawilżającą oraz dzięki swej nieściśliwości stanowi ochronę dla gałki ocznej, kręgosłupa i mózgu. Jak widać, według powyższego opisu woda praktycznie warunkuje nasze życie.

 

Ile wody dziennie powinna przyjmować osoba starsza?

Choć woda jest dla nas ludzi konieczna w przebiegu procesów życiowych, to nie potrafimy jej na stałe magazynować w naszym organizmie. Konieczne jest więc jej uzupełnianie i to we właściwych proporcjach. Dorośli ludzie w tym i osoby starsze powinny spożywać minimum 2 litry wody dziennie. Oczywiście w praktyce powinno to oznaczać przyjmowanie czystej, najlepiej dobrze zmineralizowanej wody. W czasie upałów, gdy nasz organizm wypaca dużo wody, zalecane jest picie większej ilości, nawet do 3 lub 4 litrów dziennie.

 

Problemy z gospodarką wodną u seniorów

U osób w wieku geriatrycznym występuje spadek wrażliwości ośrodka mózgowego odpowiedzialnego za odczuwanie pragnienia. W praktyce oznacza to, że pomimo iż mają oni taką samą potrzebę na zapotrzebowanie wody w organizmie jak ludzie w sile wieku, to nie odczuwają pragnienia sygnalizującego zaspokojenie tej potrzeby. Zjawisko to powstaje już po 50 roku życia i u osób starszych jest szczególnie niebezpieczne, gdyż proces odwodnienia może nastąpić tu bardzo gwałtownie. Dodatkowo niektóre z przyjmowanych leków mogą mieć wpływ na zaburzenie gospodarki wodnej u seniorów.

 

Jakie znamy podstawowe objawy odwodnienia?

Do widocznych objawów silnego odwodnienia organizmu możemy zaliczyć m.in.

  • przyspieszony oddech
  • suche i spieczone usta
  • biegunkę, wzdęcia i gazy
  • zapadnięte oczy

 

Osoby odwodnione mogą skarżyć się na:

  • suchość w gardle
  • nudności i zawroty głowy
  • zaburzenia widzenia
  • odczuwanie nagłych zmian temperatury

 

Jak zapobiegać odwodnieniu u osób starszych?

Każda opiekunka osób starszych powinna zwracać szczególną uwagę na dietę swojego podopiecznego i obecność w niej wody. Niestety, ale z uwagi na mało odczuwalne pragnienie u osób starszych często należy im przypominać o codziennej dawce płynów, koniecznej do spożycia.Warto także zwracać uwagę na wymienione wyżej objawy, które mogą wystąpić w przypadku odwodnienia. Przypomnijmy, że u seniorów proces ten następuje bardzo szybko i może mieć zarówno chwilowe, jak i permanentnie niepożądane skutki.

Oprócz ilości spożywanej wody zwróćmy też uwagę na jej jakość, a dokładnie obecność w niej ważnych dla seniorów minerałów. Przykładowo:

  • Magnez – poprawia nastrój, redukuje stany złości i zmęczenia
  • Wapń – wzmacnia kości
  • Potas – poprawia krążenie i pracę serca

 

Warto wybierać wody o wysokim stopniu mineralizacji, których picie zadba właściwy o bilans wody w organizmie, ale i wspomoże zachodzące w nim procesy fizykochemiczne.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK