Aktywność fizyczna dla seniorów

Aktywność fizyczna seniorów

Aktywność fizyczna dla seniorów

Współcześni seniorzy w dużej mierze kierując się wiekiem unikają ruchu i większej aktywności fizycznej. Oczywiście wiek decyduje o możliwościach naszego organizmu i jest to nieodzowny fakt. Aczkolwiek możemy śmiało polecić wiele form aktywności, które nie wymagają większej wytrzymałości, a ze względów zdrowotnych są często polecane dla seniorów.

 

Co seniorzy zyskują dzięki aktywności fizycznej?

Ogólnie przyjmuje się, że sport to zdrowie, jest tak również w przypadku osób starszych. W tym przypadku jednak wszystkie ćwiczenia muszą być wykonywane w pewnych granicach i z zachowaniem bezpieczeństwa.

Ruch dostarcza wielu pozytywnych zmian w organizmie osoby starszej w tym m.in.:

  • poprawia ukrwienie i wymianę tlenową organizmu,
  • przyspiesza przemiany metaboliczne,
  • wzmacnia kości, mięśnie oraz stawy,
  • wzmacnia kręgosłup i poprawia postawę,
  • ma pozytywny wpływ na ogólny nastrój psychiczny

 

Już odrobina ruchu dziennie może poprawić i wydłużyć nasze zdrowie. Ma to szczególne znaczenie dla ludzi w starszym wieku, którzy chcieliby być jak najdłużej sprawni.

 

Trener personalny to dobry wybór!

Oczywiście w związku z ograniczonymi możliwościami fizycznymi organizmu, związanymi z procesem starzenia się, seniorzy powinni wykonywać tylko te ćwiczenia, na które mogą sobie pozwolić. Nierzadko jednak nasza wiedza nie pozwala na rzetelne określenie swoich możliwości. Właśnie dlatego najlepiej jest skorzystać z usług doświadczonych trenerów, którzy przygotują odpowiedni zestaw ćwiczeń, dedykowany do indywidualnych potrzeb seniora. Tylko zawodowiec biorąc pod uwagę m.in. wiek, płeć, dietę, choroby seniora jest w stanie przygotować nam rzetelny i bezpieczny plan treningowy.

 

Jakie formy aktywności fizycznej są zalecane dla seniorów?

Do najpopularniejszych form aktywności ruchowej wśród seniorów możemy zaliczyć:

  1. Spacer z kijkami ( ang. nordic-walking) – popularne w ostatnim czasie chodzenie z kijkami, jest urozmaiconą formą spaceru. Dzięki wsparciu się kijkami nasz podopieczny nie obciąża stawów i wykorzystuje więcej mięśni niż w przypadku normalnego chodu.
  2. Aerobik – jest to forma ćwiczeń aerobowych, która wzmacnia wymianę tlenu w organizmie. Polega na wykonywaniu określonych choreografii i zazwyczaj wykonywana jest w grupie w rytm muzyki.
  3. Aqua Aerobic – doskonała forma aktywności dla seniorów, polegająca na wykonywaniu odpowiednich serii ćwiczeń w wodzie. Wyporność wody ma tu decydujące znaczenie, ponieważ sprawia, że nasze ciało staje się lżejsze i możemy wykonywać nawet trudniejsze ruchy.
  4. Pływanie – jest bardzo dobrą formą aktywności w każdym wieku! Dzięki wyporności wody nie obciąża stawów, mięśni i kości. Ponadto pływanie poprawia pracę układu krwionośnego, oddechowego, rozwija mięśnie pleców, szyi, rąk i nóg.

 

Zachowanie podstawowych zasad bezpieczeństwa

Decydując się na jakąkolwiek formę aktywności fizycznej dla naszego podopiecznego powinniśmy zadbać o jego bezpieczeństwo. W tym celu polecamy:

  • przygotowanie indywidualnego planu treningowego przez wykwalifikowanego trenera,
  • uwzględnienie dolegliwości i chorób podopiecznego,
  • wykonanie rozgrzewki przed każdym treningiem,
  • zastosowanie ćwiczeń dedykowanych dla osób starszych np. gimnastyka, fitness, aqua aerobic, nordic walking,
  • monitorowanie stanu zdrowia podopiecznego przed i po treningach np. oprzez mierzenie ciśnienia tętniczego

 

Oczywiście pamiętajmy także, że wraz z upływem lat wytrzymałość fizyczna podopiecznego będzie się zmniejszać. Należy wówczas zadbać o odpowiednią redukcję ćwiczeń lub czasu ich trwania przy jednoczesnym motywowaniu seniora do ich dalszego wykonywania.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK