Magnez, ważny suplement diety dla osób starszych

Magnez, ważny suplement diety dla osób starszych

Magnez, ważny suplement diety dla osób starszych

Magnez, nazywany także jednym z pierwiastków życia warunkuje podstawowe funkcje naszego organizmu. Bierze udział m.in. w prawidłowej pracy układu krwionośnego, przewodnictwie impulsów nerwowych, kurczeniu się tkanki mięśniowej oraz budowie kości. Magnez ma także znaczący wpływ na nasze samopoczucie psychiczne, poprzez zmniejszanie uczucie zmęczenia, nerwowości i poprawę koncentracji i jakości snu. W wieku geriatrycznym następuje spadek stężenia tego pierwiastka w organizmie. W związku z tym chcielibyśmy opowiedzieć jakie mogą być objawy niedoboru magnezu we krwi oraz jak można poprawnie suplementować go w diecie podopiecznego.

 

Rola magnezu w organizmie człowieka

Magnez jest pierwiastkiem o szczególnym znaczeniu dla życia każdego człowieka. Pierwiastek ten występuje w mięśniach, kościach, krwi i bierze udział w około 600 reakcjach zachodzących w organizmie, w tym m.in.:

  • budowie oraz mineralizacji kości i zębów,
  • wspomaganiu przewodnictwa impulsów nerwowych,
  • wspomaganiu pracy serca i układu krwionośnego,
  • kurczeniu się tkanki mięśniowej,
  • zapobieganiu powstawania zakrzepów,
  • regulowaniu stanu zmęczenia organizmu i snu,
  • wspomaganiu syntezy DNA!

Jak widać według powyższej listy bez tego cennego suplementu nasze życie byłoby bardzo utrudnione lub w ogóle nie możliwe.

 

Niedobór magnezu u osób starszych

Wraz z wiekiem następuje również spadek stężenia magnezu w organizmie. Proces ten jest naturalny i zaczyna się już od 60 roku życia. Na początku zachodzi bardzo wolno, a z czasem może ulec znaczącemu przyspieszeniu.

Ponadto niedobór magnezu może być spowodowany różnorodnymi chorobami, które tak licznie występują w wieku geriatrycznym. Mogą to być np. cukrzyca, choroby tarczycy i jelit. Wpływ na to mogą mieć także leki przyjmowane ze względu na wymienione choroby.

 

Objawy niedoboru magnezu

Na pewno wielu z Państwa już zastanawia się po czym możemy poznać, gdy nasz podopieczny zacznie cierpieć na brak magnezu? Oczywiście oprócz konkretnych badań lekarskich możemy zwrócić uwagę na objawy somatyczne. Należą do nich m.in.:

  • wahania nastroju np. agresywność, drażliwość, niepokój,
  • skurcze mięśni np. tiki lub drżenie powiek,
  • nieustępujące uczucie znużenia lub zmęczenia, które nie przechodzi pomimo odpoczynku,
  • problemy z zasypianiem i związana z tym słaba jakość snu

 

Magnez w diecie osób starszych

Oczywiście powinniśmy zadbać o to, aby dieta naszego podopiecznego była zaopatrzona w produkty bogate w magnez. Warto zwrócić tu uwagę na liczne wody mineralizowane, oraz takie produkty jak kakao, orzechy, migdały, soja, groszek i otręby pszenne.

Musimy także wiedzieć, że magnez należy do pierwiastków, które są trudno przyswajalne z samych pokarmów. Warto więc rozważyć podawanie tego pierwiastka w postaci suplementu diety seniorów.

 

Suplementacja, czy leczenie

Warto wiedzieć, że preparaty magnezowe występują głównie w dwóch postaciach: leku lub suplementu.

Lek stosuje się głównie z zalecenia lekarza, w przypadku, gdy występują poważne niedobory magnezu. Może być to także rekomendowane przez lekarza w przypadku poważniejszych chorób jak np. osteoporoza, depresja.

Suplementy diety natomiast kierujemy do ludzi zdrowych, którzy z powodów zewnętrznych mogą być narażeni na niedobory magnezu. W tym przypadku suplement magnezowy można zalecić osobą, które: źle się odżywiają, narażone są na stres, palą papierosy i piją dużo kawy, uprawiają sport, mało śpią.

Podsumowując, w związku ze starzeniem się organizmu magnez to pierwiastek znaczący w diecie seniorów. Należy zadbać o jego prawidłową suplementację zarówno w postaci codziennych posiłków jak i dodatkowych suplementów, najlepiej przeznaczonych bezpośrednio dla seniorów.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK