Jak zachęcić podopiecznego do zdrowej diety?

Zdrowa dieta

Jak zachęcić podopiecznego do zdrowej diety?

Czy zdrowa dieta może mieć wpływ na poprawę ogólnego stanu zdrowia naszego podopiecznego? Jakie są podstawowe problemy żywieniowe u osób starszych? Co ma wpływ na gorsze przyjmowanie pokarmów w wieku geriatrycznym? Odpowiedzi na te oraz inne pytania, znajdziesz w tym artykule. Zachęcamy do zapoznania się z kwestią podstawowych problemów żywieniowych osób starszych, aby móc skutecznie wspomagać ich w utrzymaniu właściwej diety.

 

Podstawowe źródła problemów żywieniowych u osób starszych

Czynniki wpływające na przyjmowanie pokarmów możemy podzielić na fizyczne, charakterystyczne dla procesu starzenia się, psychiczne, zawierające pewne przyjęte przez lata normy żywieniowe oraz społeczne, które cechuje np. sytuacja ekonomiczna seniora.

 

Problemy fizyczne, związane z procesem starzenia się:

  • wolniejszy metabolizm powodujący trudności z trawieniem i wypróżnianiem
  • mała ilość wydzielanej śliny, co utrudnia połykanie i trawienie pokarmów
  • utrudnione gryzienie pokarmu, poprzez brak pełnego lub całkowitego uzębienia
  • brak apetytu spowodowany np. zażywaniem lekarstw
  • wpływ chorób występujących w wieku starszym np. cukrzycy, nadciśnienia

 

Problemy psychiczne:

  • brak przywiązywania uwagi do odpowiedniej diety, szczególnie wśród uboższych warstw społecznych
  • niechęć do zmiany dotychczasowej diety np. rezygnacji z produktów tłustych
  • stany depresyjne powodujące brak apetytu

 

Problemy społeczne:

  • niskie emerytury nie zawsze pozwalają seniorom na wprowadzenie kosztownej, zdrowej diety
  • małe rozeznanie w kwestiach odpowiedniego żywienia, co może wymagać wsparcia wykwalifikowanego dietetyka
  • trudność z robieniem większych lub częstych zakupów

 

Czy zdrowa dieta może poprawić samopoczucie podopiecznego?

Oczywiście, zdrowa i dobrze dobrana dieta może skutecznie wspierać organizm osoby starszej w walce z takimi przypadłościami jak nadciśnienie, osteoporoza, depresja, cukrzyca i innymi. Ponadto dostarczenie organizmowi w zbilansowanej formie, niezbędnych witamin i minerałów znacząco wzmocni odporność seniora.

Niestety większość osób starszych odżywia się bardzo źle. Jak wykazaliśmy powyżej jest to związane nie tylko z procesem starzenia się, ale także czynnikami psychicznymi i społecznymi. Zła dieta w tym przypadku może być powodem licznych problemów gastrycznych i chorób, których można skutecznie uniknąć. Pojawia się więc kluczowe pytanie, jak możemy zachęcić podopiecznego do nabycia nowych, lepszych nawyków żywieniowych? Jest na to kilka sprawdzonych sposobów:

  1. Potrawy powinny być miękkie lub rozdrobnione, co pozwoli na ich łatwe pogryzienie i żucie, zwiększając przy tym komfort spożywania posiłku. Mogą to być gotowane warzywa, zupy, kremy owocowe, kisiele, budynie itp.
  2. Powinniśmy podawać podopiecznemu około 5 mniejszych posiłków dziennie, zamiast trzech obfitych. Dla osób starszych łatwiejsze jest zjedzenie kilku mniejszych porcji. Będzie to także sprzyjało lepszemu trawieniu pokarmu i zmniejszy uczucie ciężkości w żołądku.
  3. Podczas robienia zakupów zawsze staraj się wybierać te produkty, które senior może jeść i w miarę możliwości lubi. Warto też zwrócić uwagę, aby produkty były miękkie, lekkostrawne oraz bogate w minerały i witaminy.
  4. W miarę możliwości staraj się urozmaicać dietę seniora o nowe potrawy. Zdecydowanie unikaj stagnacji ponieważ może to doprowadzić, że podopieczny nie zechce jeść w kółko tego samego.
  5. Postaraj się zachęcać podopiecznego do przyjmowania posiłków, ale nigdy nie zmuszaj go do tego, możesz w ten sposób osiągnąć odwrotny efekt.
  6. Zaproponuj podopiecznemu wspólne spożywanie posiłków! Niektórzy nie lubią jeść sami, a dodatkowe patrzenie jak ktoś je może powodować wzrost apetytu.

Pamiętajmy, że dieta jest indywidualna dla każdego podopiecznego. Może zależeć od opinii lekarza, przyjmowanych leków lub przebytych chorób. Warto jednak wiedzieć, z jakimi trudnościami na co dzień borykają się seniorzy i jak możemy temu zaradzi, aby odżywiali się zdrowiej.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK