Problemy z pamięcią u osób starszych

Ćwiczenie pamięci u osób starszych

Problemy z pamięcią u osób starszych

Wraz z przybywaniem lat nasza pamięć zaczyna się pogarszać. Dzieje się tak, ponieważ od 60 roku życia niektóre funkcje naszego mózgu, jak koncentracja, spostrzegawczość, czy właśnie pamięć zaczynają słabnąć. Jest to konsekwencja starzenia się organizmu, ale czy naprawdę nie możemy nic z tym zrobić? W tym artykule dowiedzą się Państwo, że należy i warto angażować swój umysł w celu poprawienia jego codziennej wydajności.

 

Pamięć krótko i długo trwała u osób starszych

Jeżeli pamięć podzielimy na krótkotrwałą, odpowiedzialną m.in. za naukę nowych rzeczy oraz długotrwałą zdolną do zapamiętywania zdarzeń z przeszłości, to u seniorów otrzymamy ciekawą zależność. W przypadku pamięci krótkotrwałej występują największe problemy, natomiast pamięć długotrwała działa bardzo dobrze. Osoby starsze mogą nie pamiętać, czy zażyły leki o ustalonej porze dnia, ale doskonale pamiętają zdarzenia z młodości. W związku z tym warto zwrócić szczególną uwagę na trening pamięci krótkotrwałej w tym uczenie się i zapamiętywanie nowych rzeczy.

 

Przyczyny problemów z pamięcią u osób starszych

  1. Główną przyczyną problemów z pamięcią jest wiek i słabnące wraz z nim funkcje naszego mózgu.
  2. Na pogorszenie pamięci mają też wpływ choroby wieku geriatrycznego jak np. choroba Alzheimera, choroba Parkinsona, choroby tarczycy lub demencja starcza. Powodują one uszkodzenia obszarów mózgu odpowiedzialnych m.in. za zapamiętywanie.
  3. Przyjmowanie lekarstw zwłaszcza psychotropowych może mieć wpływ na pogorszenie podstawowych funkcji mózgu.
  4. Stres, depresja, zmiany dziennego rytmu mogą spowodować u osób starszych dezorientację i problemy z pamięcią krótkotrwałą.
  5. Długo lub krótkotrwałe uszkodzenia mózgu, które mogą być spowodowane upadkami, często występującymi w wieku geriatrycznym.

 

Jak wspomóc ćwiczenie pamięć u seniorów?

Przede wszystkim musimy pamiętać, że pamięć możemy trenować i poprawiać w ten sposób jej funkcjonowanie. Podobnie jak w przypadku mięśni wymaga to jednak czasu i zaangażowania. Pojedynczy zryw nie przysporzy nam od razu efektów, musimy nastawić się na długotrwałe i regularne treningi. Podajemy Państwu kilka pomysłów na zaangażowanie seniora do trenowania pamięci.

  1. Świetnym pomysłem jest skorzystanie z placówek dydaktycznych, angażujących potencjał ludzi starszych, zwanych Uniwersytetami Trzeciego Wieku (UTW). Są to miejsca działające na całym świecie w tym także w Polsce i Niemczech.
  2. Zadbajmy o to, aby zdobywana przez seniora wiedza pochodziła z różnych źródeł, a zakres zainteresowań ciągle się powiększał. Elastyczne przyswajanie nowych rzeczy pozwala na lepszą naukę i poprawę pamięci niż np. jednostajne rozwiązywanie krzyżówek z często powtarzającymi się hasłami.
  3. Dbajmy o życie intelektualne i seniora. Warto, aby nasz podopieczny gdzieś bywał, interesował się polityką, tym co dzieje się na świecie. Procesy tego typu uwzględniają liczne, ciekawe dyskusje, stawianie pytań, szukanie odpowiedzi, co sprzyja rozwojowi mózgu.
  4. Nigdy nie zmuszajmy podopiecznego do nauki czegoś, czego nie lubi. Może to być pierwszy krok do wywołania efektu odwrotnego i zrażenia seniora do dalszego treningu pamięci.
  5. Warto także, w konsultacji z lekarzem, wspomóc seniora odpowiednimi suplementami diety lub produktami spożywczymi poprawiającymi pamięć.

 

Pomysłów na aktywizację pracy mózgu, w celu poprawienia jego wydajności, może być wiele. Na wstępie potrzebne są jednak dobre chęci i motywacja, zachęcająca do licznych i regularnych treningów w codziennym życiu.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK