Bezsenność u osób starszych

Zdrowy sen seniora

Bezsenność u osób starszych

Zdrowy i spokojny sen to jeden z nieodzownych elementów życia każdego człowieka. Warunkuje on prawidłowe funkcjonowanie całego organizmu, ma znaczący wpływ na nasze zdrowie fizyczne i psychiczne. U osób starszych prawidłowy sen jest często zaburzony przez różnorodne czynniki. Głównym problemem jest niewątpliwie bezsenność, która dotyka ponad połowę ludzi w wieku powyżej 50 lat. W naszym artykule chcemy przedstawić najczęstsze przyczyny i sposoby radzenia sobie z bezsennością.

 

Czym jest sen dla człowieka?

Sen to stan fizjologiczny, czyli naturalny proces życiowy, występujący cyklicznie w rytmie dobowym. Zwykle trwa od 6 do 8 godzin, co oznacza, że tyle czasu nasz organizm potrzebuje na odpoczynek i regenerację. Potrzeba snu może być jednak różna. Faktem pozostaje natomiast, że ludzie młodsi potrzebują więcej snu niż osoby starsze. Niewątpliwie jednak sen jest konieczny dla prawidłowego działania organizmu każdego z nas, a jego zaburzenia mogą mieć niepożądane skutki.

 

Bezsenność u osób starszych

trudny podopieczny Najczęstszym problemem ze snem u ludzi starszych jest bezsenność. Szacuje się, że nawet 20% z nich może doświadczać przewlekłej formy tej przypadłości. Co ciekawe, brak snu u osób starszych nie jest spowodowany bezpośrednio ich wiekiem, jak może się wydawać. Przyczynami są tu wszelkie czynniki wynikające z wieku geriatrycznego, jak liczne choroby, przyjmowanie leków,mniejsza aktywność fizyczna, czy zmniejszona odporność na stres. Przykładowo człowiek młody, który nie choruje i pozostaje w ruchu, potrzebuje nawet do 8 godzin snu w celu prawidłowego odpoczynku organizmu. Osoba starsza, mniej aktywna fizycznie, często ucinająca sobie drzemki w trakcie dnia może mieć już problem z zapotrzebowaniem na spanie w nocy. Warto także wiedzieć, że problem tego typu może wystąpić w formie krótkotrwałej, trwającej do 4 tygodni lub przewlekłej, która trwa już dłużej niż miesiąc.

 

Jakie są przyczyny bezsenności u osób starszych?

Jak wspomnieliśmy wcześniej, to nie wiek powoduje problem ze snem u seniorów, a symptomy wieku geriatrycznego. Możemy wyróżnić tu następujące przyczyny bezsenności u osób starszych:

  1. Przewlekłe choroby wieku starszego np. bóle kręgosłupa, częste oddawanie moczu, kurcze, problemy z oddychaniem i wiele innych.
  2. Przyjmowane leki często mogą mieć wpływ na zaburzenia snu u osób starszych. Dodatkowo harmonogram przyjmowania tabletek może wymusić na podopiecznym wstawanie w nocy.
  3. Ogólnie zła higiena snu polegająca na niepilnowaniu właściwego rytmu dobowego spania, braku aktywności fizycznej, częstych drzemkach w porze dnia itp.
  4. Problemy psychologiczne i emocjonalne, czyli różnorodne stany depresyjne, lękowe, sytuacje stresowe, które uniemożliwiają zaśnięcie.
  5. Niewłaściwa dieta polegająca na objadaniu się przed snem. Można tu także wymienić picie dużej ilości płynów, które wymusza częste wstawanie do ubikacji w porze nocnej.
  6. Nadużywanie leków na bezsenność, które może wywołać uzależnienie i efekt odwrotny do zamierzonego.

 

Jak radzić sobie z bezsennością?

Mamy dla Państwa kilka cennych wskazówek, które pomogą zadbać o właściwy sen podopiecznego bez konieczności implementacji szkodliwych leków.

  1. Przede wszystkim należy zadbać o właściwą higienę snu seniora. Nie pozwalajmy na częste drzemki w trakcie dnia i dopilnujmy, aby pory spoczynku i przebudzenia pozostały regularne w rytmie dobowym.
  2. Jeżeli to możliwe należy zwiększyć aktywność fizyczną seniora. Mogą to być zarówno odpowiednio dobrane ćwiczenia aerobowe, jak i spokojne spacery na świeżym powietrzu.
  3. Warto wyeliminować czynniki stresowe w ciągu dnia tak, aby nasz podopieczny mógł udać się na spoczynek spokojny, nieobarczony ładunkiem negatywnych emocji.
  4. Należy dopilnować, aby posiłki przed snem pozostały lekkie i sycące. Ograniczmy ilość płynów przed zaśnięciem.
  5. Zadbajmy, aby w sypialni nie było za zimno lub za gorąco. Dodatkowo przed snem możemy przewietrzyć pomieszczenie.
  6. W skrajnych przypadkach bezsenności krótkotrwałej możemy skorzystać z leków na zaśnięcie. Należy używać ich jednak z rozwagą, ponieważ przyjmowanie dużych ilości może prowadzić do wytworzenia tolerancji i pogorszenia problemów z zasypianiem.

 

Jak Państwo widzą, można sukcesywnie poradzić sobie z bezsennością bez podawania szkodliwych leków. Warto w tym celu poznać jej przyczyny i spróbować korygować ten problem w naturalny dla człowieka sposób, dbając przede wszystkim o właściwą higienę snu.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK