Jaka jest rola mięśni brzucha we wspieraniu kręgosłupa?

Rola mięśni brzucha w pracy kręgosłupa

Jaka jest rola mięśni brzucha we wspieraniu kręgosłupa?

Kontynuujemy nasz poradnik na temat zdrowego kręgosłupa wśród opiekunów osób starszych. W tym artykule poruszamy ciekawą kwestię wpływu mięśni brzucha na odciążenie naszego kręgosłupa podczas wykonywania codziennych czynności opiekuńczych. Jeżeli doskwiera Ci ból pleców zwłaszcza w okolicach lędźwiowych, to koniecznie sprawdź, jak możesz temu przeciwdziałać!

 

Przeciążenia kręgosłupa wśród opiekunów osób starszych

Choroby kręgosłupa wśród kadry opiekuńczej są dość popularne głównie ze względu na fizyczny charakter tej pracy. Gdy nasz podopieczny jest osobą niepełnosprawną i wymaga opieki w tym podnoszenia i przenoszenia to nasz kręgosłup jest szczególnie narażony na przeciążenia z tym związane. Objawia się to głównie bólem pleców lub stawów w okolicy lędźwiowej. Co ważne wiele z tych przypadłości nie wynika tylko i wyłącznie ze specyfiki samej pracy, ale także z niewiedzy na temat profilaktyki zawodowej w tej kwestii. W przypadku opiekunek oraz opiekunów osób starszych, często to właśnie nieprawidłowy transfer chorego staje się przyczyną przeciążenia kręgosłupa.

 

Jak mięśnie brzucha wspomagają kręgosłup?

W poprzednim artykule Jak przeciwdziałać przeciążeniom kręgosłupa? przedstawiliśmy podstawowe zasady dbania o nasz kręgosłup. Poruszyliśmy tam kwestię mięśni brzucha, którą teraz chcielibyśmy opisać trochę szerzej.

Prawidłowa, prosta postawa

W normalnie funkcjonującym organizmie siły powinny być rozłożone równomiernie na każdy mięsień. W rzeczywistości często jest odwrotnie, jedne mięśnie mamy lepiej rozwinięte, a inne słabiej. Powoduje to efekt nazywany kompensacją, który polega na tym, że jedne części ciała są bardziej obciążone niż inne. W naszym przypadku słabe mięśnie brzucha oznaczają większe obciążenie kręgosłupa w części lędźwiowej, a to z kolei oznacza bóle pleców.

 

Dlaczego mięśnie brzucha są tak istotne w kształtowaniu postawy?

Nie każdy wie, że mięśnie brzucha to nie tylko popularny „kaloryfer” widoczny wśród atletów. Są to także liczne mięśnie boczne, a nawet tylne brzucha, które biorą udział w wielu ruchach naszego ciała, w utrzymywaniu postawy i oddychaniu. Przykładowo mięsień poprzeczny brzucha odpowiada za stabilizację odcinka lędźwiowego kręgosłupa!

A teraz spróbujmy przedstawić to na przykładzie. Wyobraźmy sobie, że podnosimy z łóżka naszego podopiecznego przy rozluźnionych mięśniach brzucha. Wówczas nasze ciało jest „wiotkie” co powoduje niestabilną postawę i skupienie się całego obciążenia na kręgosłupie. Podczas napięcia mięśni brzucha, ciało zyskuje „twardość” i stabilność, nie wygina się! Właśnie dzięki temu kręgosłup jest mniej obciążony.

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK