Ćwiczenia umysłowe dla seniorów

Osteoporoza u osób starszych

Ćwiczenia umysłowe dla seniorów

Umysł to najcenniejszy skarb każdego człowieka. Niestety wraz z wiekiem nasz mózg zaczyna się starzeć, a jego praca, mówiąc kolokwialnie, trochę spowalnia. Co prawda procesu tego nie da się całkowicie zatrzymać, ale można go sukcesywnie opóźnić. Wszystko zależy od chęci i dyscypliny, ponieważ praca ta może wymagać pewnego wysiłku umysłowego, a efekty w podeszłym wieku będą przychodziły trochę wolniej niż w młodości. Warto jednak spróbować, ponieważ ćwiczenia umysłowe to dla seniorów nie tylko możliwość poprawienia myślenia, ale także wspaniały sposób na spędzanie wolnego czasu.

 

Geneza problemu

Starość to czas, w którym organizm podlega pewnym procesom pogarszającym jego ogólną sprawność. Jest to zjawisko normalne! Na drodze tych procesów spadają także funkcje umysłowe mózgu, słabną zdolności intelektualne i pamięć, zwłaszcza ta krótkotrwała. Dodatkowo sytuację może pogarszać stres i niektóre leki. Nie jest to jednak spowodowane tylko i wyłącznie wiekiem, ale także i brakiem trenowania mózgu. Wielu podopiecznych, z którymi mają kontakt opiekunowie firmy Opieka Inter Job, uważa, że są starzy i nie muszą już nic z tym robić. To błąd! Umysł w każdym wieku można usprawniać poprzez stymulowanie neuronów mózgowych, także poprzez liczne ćwiczenia umysłowe dedykowane dla seniorów. Pamiętajmy, że każdy organ, który nie jest używany, prędzej czy później będzie zamierał i tracił swoje podstawowe funkcje. Tak samo jest z mózgiem. Jeżeli nie jest on pobudzany do pracy, to nie powstają nowe sieci neuronowe, a jego komórki ulegają skurczeniu. W efekcie pamięć i intelekt ulega znacznemu pogorszeniu. Koniecznie warto temu zapobiegać!

 

Codzienne ćwiczenia umysłowe dla seniorów

Osteoporoza u osób starszych

Warto wiedzieć, że mózg możemy trenować praktycznie na co dzień bez konieczności znajomości wyrafinowanych ćwiczeń. Po prostu rozruszajmy swoją pamięć, starając się poznawać nowe rzeczy, czy zapamiętując stare. Senior może starać się zapamiętać prostą listę zakupów, imiona członków dalszej rodziny lub znajomych, przepis na jakąś potrawę lub godzinę emisji programu telewizyjnego. Szczególnie uprzywilejowane mogą być osoby o szerokich zainteresowaniach. Nauka, kolekcjonerstwo, czy pasja tworzenia znacząco pomaga w utrzymaniu mózgu w dobrej kondycji. Zachęcamy zatem, aby wszelkie formy ćwiczeń umysłowych dla seniorów spotykały się z ich aprobatą, a nawet stanowiły coś, co już lubią robić.

 

Przykłady ćwiczeń mózgu dla osób starszych

A teraz chcielibyśmy przedstawić kilka bardziej złożonych sposobów na zaangażowanie umysłu w czasie odpoczynku i relaksu.

  1. Krzyżówki, czyli częsty i popularny sposób na spędzanie wolnego czasu nie tylko dla osób starszych. Powtarzalność haseł ułatwia poznawanie i zapamiętywanie nowych wyrazów.
  2. Kolorowanki antystresowe – angażują mózg na zupełnie innym poziomie, pozwalają całkowicie zająć umysł, co jest szczególnie przydatne w momentach stresowych.
  3. Oglądanie teleturniejów – umożliwia poznawanie odpowiedzi na stawiane w show pytania.
  4. Angażowanie seniora w dyskusje na tematy kulturowe, społeczne bądź polityczne.

 

Inne elementy wpływające na pamięć

Warto wiedzieć, że na poprawę funkcjonowania mózgu ma także wpływ właściwy odpoczynek i dieta, a także nastawienie osoby starszej. Mózg musi się zregenerować na drodze snu, a także zaopatrzyć w odpowiednie składniki mineralne na drodze odpowiedniej diety. Szczególnie mile widziane są tu produkty bogate w witaminy z grupy B, witaminę PP, tłuszcze Omega 3, jak na przykład ryby, orzechy, czy produkty zbożowe. Pozytywne skutki może także dawać przyjmowanie miłorzębu japońskiego. Jeżeli nasz senior ma problemy z jedzeniem, to możemy zaopatrzyć go w odpowiednie suplementy diety przy uwczesnej konsultacji z lekarzem lub pracownikiem apteki.

Pamiętajmy, że przejście na zasłużoną emeryturę i czas odpoczynku nie powinien dotyczyć mózgu. Jeszcze raz podkreślamy, że o prawidłowe funkcjonowanie umysłu musimy zadbać w każdym wieku. Pomogą nam w tym zarówno codzienne ćwiczenia umysłowe dla seniorów, jak i dotlenianie komórek nerwowych podczas aktywności fizycznej i odpowiednia dieta. Dużo jednak zależy od własnej świadomości problemu i chęci jego zwalczenia. Zatem do dzieła!

 

Nasza strona używa plików cookies tylko w celu zwiększenia wygody jej użytkowania!

OK