DE

Woda - ważna w diecie osób starszych

Woda w diecie seniorów

Woda - ważna w diecie osób starszych

H2O, czyli dwa atomy wodoru i jeden atom tlenu, znane jako woda, to jeden z pierwiastków warunkujących życie na Ziemi. Woda stanowi do 70% objętości masy ciała dorosłego człowieka i około 50-60% u osoby starszej. Statystyka ilustruje znaczenie wody dla organizmu ludzi młodych i starszych.

 

Jakie jest znaczenie wody dla organizmu człowieka?

Woda w organizmie zapewnia prawidłowy przebieg procesów życiowych takich jak transport składników chemicznych, trawienie, usuwanie toksyn i produktów przemiany materii. Woda występując w komórkach i tkankach organizmu, spełnia także rolę nawilżającą oraz dzięki swej nieściśliwości stanowi ochronę dla gałki ocznej, kręgosłupa i mózgu. Jak widać, według powyższego opisu woda praktycznie warunkuje nasze życie.

 

Ile wody dziennie powinna przyjmować osoba starsza?

Choć woda jest dla nas ludzi konieczna w przebiegu procesów życiowych, to nie potrafimy jej na stałe magazynować w naszym organizmie. Konieczne jest więc jej uzupełnianie i to we właściwych proporcjach. Dorośli ludzie w tym i osoby starsze powinny spożywać minimum 2 litry wody dziennie. Oczywiście w praktyce powinno to oznaczać przyjmowanie czystej, najlepiej dobrze zmineralizowanej wody. W czasie upałów, gdy nasz organizm wypaca dużo wody, zalecane jest picie większej ilości, nawet do 3 lub 4 litrów dziennie.

 

Problemy z gospodarką wodną u seniorów

U osób w wieku geriatrycznym występuje spadek wrażliwości ośrodka mózgowego odpowiedzialnego za odczuwanie pragnienia. W praktyce oznacza to, że pomimo iż mają oni taką samą potrzebę na zapotrzebowanie wody w organizmie jak ludzie w sile wieku, to nie odczuwają pragnienia sygnalizującego zaspokojenie tej potrzeby. Zjawisko to powstaje już po 50 roku życia i u osób starszych jest szczególnie niebezpieczne, gdyż proces odwodnienia może nastąpić tu bardzo gwałtownie. Dodatkowo niektóre z przyjmowanych leków mogą mieć wpływ na zaburzenie gospodarki wodnej u seniorów.

 

Jakie znamy podstawowe objawy odwodnienia?

Do widocznych objawów silnego odwodnienia organizmu możemy zaliczyć m.in.

  • przyspieszony oddech,
  • suche i spieczone usta,
  • biegunkę, wzdęcia i gazy,
  • zapadnięte oczy.

 

Osoby odwodnione mogą skarżyć się na:

  • suchość w gardle,
  • nudności i zawroty głowy,
  • zaburzenia widzenia,
  • odczuwanie nagłych zmian temperatury.

 

Jak zapobiegać odwodnieniu u osób starszych?

Każda opiekunka osób starszych powinna zwracać szczególną uwagę na dietę swojego podopiecznego i obecność w niej wody. Niestety, ale z uwagi na mało odczuwalne pragnienie u osób starszych często należy im przypominać o codziennej dawce płynów, koniecznej do spożycia.Warto także zwracać uwagę na wymienione wyżej objawy, które mogą wystąpić w przypadku odwodnienia. Przypomnijmy, że u seniorów proces ten następuje bardzo szybko i może mieć zarówno chwilowe, jak i permanentnie niepożądane skutki.

Oprócz ilości spożywanej wody zwróćmy też uwagę na jej jakość, a dokładnie obecność w niej ważnych dla seniorów minerałów. Przykładowo:

  • Magnez – poprawia nastrój, redukuje stany złości i zmęczenia,
  • Wapń – wzmacnia kości,
  • Potas – poprawia krążenie i pracę serca.

 

Warto wybierać wody o wysokim stopniu mineralizacji, których picie zadba właściwy o bilans wody w organizmie, ale i wspomoże występujące w nim procesy fizykochemiczne.

Ocena artykułu: 4.75
Dziękuję za oddany głos.
X Nasza strona internetowa wykorzystuje pliki cookies do prawidłowego funkcjonowania. Korzystanie ze strony bez zmiany ustawień dla plików cookies oznacza, że będą one zapisywane w pamięci urządzenia. Ustawienia te można zmieniać w przeglądarce internetowej. Więcej informacji znajdziesz w polityce plików cookies.